Рекомендаційна пам’ятка батькам, дитина яких вперше відвідує дитячий садок.

 

Не залишайте дитину одну в перші дні відвідування садка, побудьте з нею певний час на прогулянці, до обіду, при потребі - залиштеся на час  вкладання дитини до сну.

Дайте дитині в дитячий садок улюблену іграшку.

Створіть спокійний, безконфліктний клімат  для дитини у сім’ї.

Бережіть нервову систему дитини.

Повідомте педагога про індивідуальні особливості вашого малюка (як любить засипати, що любить їсти, які продукти харчування провокують  алергію і таке інше).

Проконтролюйте: аби   початок відвідування дитячого садка не прийшовся на епікризні терміни: 1 рік 3 місяці, 1 рік 6 місяців,  1 рік 9 місяців, 2 роки 3 місяці, 2 роки 6 місяців,  2 роки 9 місяців, 3 роки.

Відвідувати дитячий садок дитині треба лише здоровою.

Тренуйте систему адаптаційних механізмів у дитини з раннього віку, привчайте її до ситуації, в якій треба змінювати форми поведінки.

Навчайте дитину вдома всіх необхідних навичок самообслуговування.

Допоможіть дитині виробити звичку дотримуватися  такого режиму дня, як   в дитячому садку.

 

 

Як перемогти неуважність дитини?


Багатьох батьків цікавить питання: як можна перемогти неуважність? І це не випадково – адже неуважність часто є головною перешкодою до успішності в школі. А подібне явище в останні роки у діток зустрічається дуже і дуже часто. Як правило, батьки дуже швидко помічають подібну проблему у своїх малят. Такі діти плутають реальний світ зі світом фантазій, вони нічого не помічають навколо себе.
Хоча ні в якому разі не можна плутати неуважність з аутизмом. Розсіяний дитина повністю контактний, просто часу на реакцію йому необхідно трохи більше, ніж іншим діткам. Він може не з першого разу відгукуватися, коли ви його кличете, або виконувати ваше прохання не відразу. Подібні малюки можуть відрізнятися забудькуватістю або неуважністю.
Фахівці радять не надавати цьому великого значення, не розчаровуватися у своїй дитині, і ні якому разі не лаяти його за неуважність. Просто у вашої дитини більше розвинене інше півкуля мозку – праве. Проблема – не психологічна. Як правило, приблизно до 10 років це явище повністю зникає без будь-якого стороннього втручання. А до тих пір батькам необхідно допомогти своєму маляті бути більш організованим. І досягається це банальним контролем. І обов'язково заздалегідь попередьте про це вчителя вашої дитини.
Крім того, необхідно займатися розвитком роботи мозку подібних малюків. З цим завданням під силу впоратися всім батькам, було б бажання. Щоб обидві півкулі мозку працювали з повною віддачею, необхідно щоб кожен пальчик одночасно виконував якусь роботу. Для цього дуже корисні різні пальчикові ігри, шнурівки, ліплення, пальчикові фарби. Всього 15 хвилин на добу подібних занять – і результат не змусить себе чекати.
Правильна психологічна підготовка дітей до школи полягає ще й у тому, щоб дитина усвідомив, що навчання в школі – заняття не менш відповідальне, чим робота тата й мами. Це дозволить йому відчути себе повноправним членом сім'ї, а не просто доповненням до тата й мами. Повірте – це усвідомлення дозволить дитині впоратися не тільки з неуважністю, але і з лінню. До речі кажучи, лінь – це нормальний стан для будь-якої людини, а не тільки для дитини. Тому не варто його лаяти – краще допоможіть впоратися з лінню.

Режим дня дитини


Вкрай рекомендуються всім батькам дуже серйозно поставитися до режиму дня. Це вкрай важливо – разом з дитиною виробити необхідний режим, щоб він зміг надалі сам розподіляти час: на навчання та гри, а також прогулянки. Постарайтеся зробити так, щоб дитина зрозуміла з першого дня навчання, що заняття вдома – це відповідальна робота, що гуляти можна, тільки коли всі уроки зроблені.
Зробити це досить просто. Приблизно за місяць до початку занять у школі дітей необхідно переводити на новий режим дня. Якщо дитина ходила в садочок – особливих проблем не буде. А от якщо дитина була вдома, або він вже не першокласник і від душі відпочив на канікулах, вставати в 7 ранку йому може бути вкрай важко. Тому привчайте його заздалегідь.
У першій половині дня рекомендується зайняти дитину чим-небудь корисним. Це допоможе виробити у нього почуття відповідальності. І коли прийде час ходити на уроки, для нього це буде досить безболісно. Але не забувайте і про вихідні дні – дитина також є повноцінною особистістю, що має право на відпочинок. Ви ж не хочете працювати без вихідних?
На другу половину дня плануйте відпочинок і розваги дитини. Але не забудьте залишити одне – два відповідальних доручення. Таким чином ви смоделіруете ситуацію з необхідністю виконувати домашні завдання. І, зрозуміло, не забувайте про своєчасне відходження до сну дитини – в іншому випадку пробудження вранці стане важким випробуванням як для вас, батьків, так і для ваших дітей.

ПРАВОВЕ ВИХОВАННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ - ОБОВ’ЯЗКОВА УМОВА ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ОСОБИСТОСТІ

 

(17 листопада 2015 року)

На сучасному етапі розвитку суспільства право не тільки охоплює більшість сфер людської життєдіяльності, а й розширює межі своєї дії в міру ускладнення суспільних стосунків.

Правове виховання особистості в цілісному педагогічному процесі необхідно розглядати з урахуванням вікового аспекту. Дитинство – унікальний період, коли формуються риси характеру, основи моделі поведінки, ставлення до себе і навколишнього світу. Мала дитина подібна до губки, яка жадібно вбирає уміння, знання, погляди та думки. Тому моральні основи правового виховання закладаються саме в дитинстві у моральних відносинах у родині, дитячому колективі. Якщо кожна людина змалечку засвоїть, що вона є людиною, особистістю, що вона має людські права, честь і гідність, може вільно висловлювати свої думки, тільки тоді вона зможе впливати на перебіг подій у суспільстві і брати участь у побудові дійсно незалежної демократичної правової держави.

Найперше суспільне середовище, до якого потрапляє дитина, – це дошкільний навчальний заклад, який у взаємодії з сім’єю має створити належні умови для забезпечення фізичного, психічного здоров’я дітей, їх повноцінного розвитку, набуття життєвого досвіду. Дошкільний вік – період, коли в дитини формуються уявлення про навколишній світ, явища суспільного життя, взаємини між людьми. Вступаючи у життя, малюки мають засвоїти багато правил, які склалися в суспільстві. Життя малюка сповнене різноманітних, складних для нього ситуацій та перешкод. І саме дорослі повинні навчити знаходити вихід із них, почуватися впевнено й комфортно, бути готовими до труднощів та їх подолання.

Завдання освітян – виростити компетентну особистість, здатну самостійно риймати рішення, визнавати свої помилки, відстоювати свою гідність, реалізовувати природні можливості. Важливо, як отримані знання впливають на компетентність дошкільника:

чи знадобляться в реальному житті;

чи сприяють розвитку самостійності дитини;

чи сформують творче ставлення до життя.

Необхідно підкреслити, що система правової освіти і виховання має бути безперервною, починаючи з дошкільного закладу, продовжуючи у школі, вузі.

Нещодавно правове виховання не відокремлювалось як самостійний напрямок виховання і не входило в плани виховної роботи дошкільних навчальних закладів. Але для виконання цих завдань упродовж останніх років дошкільні навчальні заклади отримали суттєву законодавчу підтримку, а саме: Закон України «Про дошкільну освіту», Базовий компонент дошкільної освіти, програмурозвитку дошкільників  «Я у Світі».

В основу системи правового виховання дошкільників необхідно поставити «нероздільну» програму морально-правового виховання, тобто у правовиховній роботі з дошкільниками дуже важливо поєднувати зміст, форми і методи правового та морального виховання. Виділяти тільки правові норми, не пов'язуючи їх з моральними, недоцільно. Адже на практиці дитина не стикається з ситуаціями, які вимагають тільки юридичної оцінки без звертання до моральних уявлень, поглядів, почуттів. У сім'ї, дитячому садочку і тим більше, починаючи з першого року навчання, дитині доводиться стикатися з певними правилами поведінки, вибирати певне ставлення до них: бути чемною, чесною, справедливою, поважати старших, цінити працю інших, не ображати слабших і т.п. Для дітей ці явища виступають і як моральні, і як правові, тому що вони ще не можуть розділити морально допустиме і законне. Ці поняття виступають як єдине ціле. З розвитком таких якостей, як чесність, справедливість, дисциплінованість та інших, у дітей формується і певне морально-правове ставлення до встановленого порядку вдома, у школі, на вулиці.

У формуванні моральних стимулів і норм поведінки дитина усвідомлює свої права й обов’язки, як члена родини, члена колективу у дошкільному закладі крізь призму уявлень: бажаного і належного, припустимого і небажаного, можливого і заборонного. Дитина приходить у школу з визначеною свідомістю своїх звичок, потреб і обов’язків.

Роботу дошкільного закладу  спрямовуємо в трьох напрямах:

методична та контрольно-аналітична робота з педагогами;

навчально-виховна робота з правової освіченості дошкільників;

робота з батьками.

Методична робота в дошкільному навчальному закладі, яка є одним із засобів управління освітнім процесом, в основі якого лежить ідея розвитку дитини, спрямована на підготовку вихователів до якісного виконання завдань, на підвищення їх педагогічної майстерності, розвиток творчого потенціалу. Для надання методичної допомоги вихователям доцільно проводити моніторинг з метою виявлення рівня обізнаності педагогів із проблем правового виховання.

Завдання методичної роботи з педагогами:

знайомити педагогів з основними положеннями Конвенції ООН про права дитини та із системою нормативного забезпечення прав дітей на державному рівні;

формувати практичні навички захисту і збереження прав дитини у процесі педагогічної діяльності та сприяти виробленню активної позиції щодо просвітницької, профілактичної, діагностичної та корекційної роботи з дітьми та батьками;

знайомити педагогів з інноваційними технологіями, спрямованими на гармонійний розвиток особистості, з методами впливу на свідомість, емоційну та поведінкову сферу дошкільника;

окреслити основні форми, методи і засоби розвитку у дітей почуття власної гідності та самосвідомості, формування знань про свої права, виділити права дитини за Конвенцією ООН про права дитини, з якими доцільно знайомити дошкільників;

викликати інтерес педагогів до поглибленого опрацювання проблеми.

Мета навчально-виховної роботи з правової освіченості дошкільників – дати дітям початкові знання про норми поведінки, формувати навички їх дотримання, відповідного ставлення до правомірних дій, вчинків, а також до правопорушень, злочинів, шкідливих звичок та інших проявів антигромадської поведінки, виховувати повагу до батьків, вихователів, ровесників, людей похилого віку, знайомити з правилами бережливого ставлення до природи, своїх речей, предметів побуту тощо.

Для досягнення вказаної мети правовиховна робота з дошкільниками передбачає розв’язання цілого ряду завдань.

Пізнавальні завдання:

формувати у дошкільників: розуміння цінності людської особистості, цінності життя і здоров'я людей; уявлення про нашу державу, її закони, права та обов’язки людей, правила і норми їхнього співжиття в соціумі; правову свідомість, уміння діяти відповідно до закону;повагу до таких цінностей, як свобода, рівність, справедливість; утверджувати гуманістичну мораль; адекватну самооцінку як регулятор її моральної поведінки, що становить основу таких почуттів, як обов’язок, відповідальність, сором, провина, совість; усвідомлення своєї залежності від представників старшого покоління; розуміння обов’язків щодо молодших, уважно й турботливо ставитися до них, опікувати їх, допомагати їм, виявляти правдивість, чесність у стосунках із молодшими, справедливість в оцінці їхньої поведінки; навички безпечної поведінки при агресивному поводженні однолітків або дорослих, уміння швидко звертатися по допомогу у критичній ситуації.

Розвивальні завдання:

розвивати у дітей: критичне, логічне мислення, вдумливість; вміння оцінювати ситуації морально-правового змісту; вміння запобігати виникненню конфліктів, долати їх; висловлювати та відстоювати свою точку зору; аналізувати власну позицію та враховувати думку інших; почуття відповідальності за свої дії;

вміння співвідносити свої домагання з можливостями; орієнтуватися в своїх чеснотах і вадах; вміння захищати молодших від несправедливості, грубощів, зухвальства; відчуття захисту, підтримки, життєвої опори, які дають батьки, бережливо і вдячно цим користуватися.

Виховні завдання:

виховувати у дошкільників: пошану до законів України; уміння дотримуватися правових обов’язків та користуватися своїми правами; почуття гордості за себе, за свою індивідуальність, гідність, впевненість у своїх можливостях; шанобливе ставлення до рідних, знайомих, відчувати межу припустимої поведінки;

почуття приязні, щирості, жалю, відповідальності, безкорисливості, вдячності, любові у взаєминах з іншими; почуття відповідальності за доручену справу, результат якої важливий для навколишніх; готовність радіти успіху ровесника, розділяти його засмучення, допомагати в разі необхідності; негативне ставлення до будь-яких форм насильства; бажання виконувати правила співжиття у сім'ї; розрізняти обов’язки і поважати права кожного члена сім'ї, сумлінно виконувати власні обов’язки.

Враховуючи вікові особливості дошкільників з дітьми необхідно спілкуватись зрозумілою для них мовою та виходити з таких принципів:

-       зв’язку правового виховання з практичними життєвими ситуаціями;

-       зміст інформації повинен відповідати віковому рівню життєвого досвіду, світогляду, особливостям психічних процесів (пам'ять, увага, мислення, сприймання);

-       поєднання колективного та індивідуального підходів;

-       єдності правового і морального виховання;

-       логічної послідовності правового виховання: від одержання знань про норми, до засвоєння їх на практиці, і надалі до формування усвідомленої установки щодо необхідності дотримання їх кожною людиною;

-       пріоритету ігрових методів правового навчання та виховання з метою активізації інтересу до засвоєння норм проживання у суспільстві;

-       інтеграція різних видів дитячої діяльності;

-       цілеспрямоване використання народознавчого матеріалу та художніх творів;

-       поступове підведення дітей до самостійних висновків та узагальнень.

З формуванням у дітей уявлень про добро і зло, права й обов’язки, правду і неправду, чесність, честь тісно пов’язані відповідні моральні почуття. Протягом дошкільного дитинства розвиваються такі внутрішні моральні якості:

почуття власної гідності. Дитина відчуває гордість за добре виконану роботу, гідний вчинок, свою поведінку загалом; почуття сорому, що проявляється у ніяковості, яку дитина відчуває від невдалого вчинку, власної провини – спочатку під впливом зауважень дорослого («Як тобі не соромно!»), а в старшому дошкільному віці воно поєднується з почуттям власної гідності і стає стійким («Погано чинити не слід не тому, що покарають, а тому, що соромно»). Дитині також соромно, коли принижують її гідність. Щоб уникнути сорому, докорів дорослих, вона може утриматися від учинків, які викликатимуть осуд;

почуття обов'язку, що проявляється у формі емоційних станів, розвиваючись у діапазоні від задоволення, яке 3–4-річна дитина відчуває при схваленні дорослим її поведінки, до радості за добрий вчинок, допомогу товаришеві, виконане доручення (у 5–6 років). Як стверджують дослідники, у 6–7-літніх дітей почуття обов'язку є мотивом їхніх учинків, переживається глибоко, стає стійким. Це почуття впливає на поведінку, спонукає до вияву турботи про товаришів, чуйності, симпатії, відповідальності, сприяє подоланню егоїстичних тенденцій у поведінці.

Як відомо, права не існують без обов’язків. Діалектичний взаємозв'язок прав і обов’язків – головна суть виховання правосвідомості. Що ж таке обов’язок у дитячому розумінні? Обов’язок – це те, що діти повинні робити, щоб бути корисним собі та навколишнім. Дітям необхідно дати поняття про такі обов’язки:

дотримуватися правил поведінки в дошкільному закладі, в родині, у громадських місцях;

слухатися батьків, любити й шанувати всіх членів сім'ї;

не ображати молодших і допомагати старшим;

шанувати державні символи України;

берегти й охороняти природу;

старанно вчитися;

дотримуватися правил безпеки життя;

дбати про власне здоров'я, дотримуватися правил особистої гігієни, не користуватися забороненими предметами;

підтримувати порядок у своїй кімнаті

 

Форми, методи і засоби морально-правової роботи з дітьми

 

Як відомо, провідним видом діяльності для дитини є ігрова діяльність. Практика показує, що гра – та чарівна паличка, яка перетворює процес навчання на цікаву, захоплюючу пригоду. Гра орієнтує малюка в соціальній дійсності, виховує в нього прагнення до суспільно значущої і суспільно оцінюваної діяльності. Грі дітей треба приділяти велику увагу і тому, що в ній формується характер, вольові якості, відбувається «навчання життю» за певними правилами. Інакше кажучи, у грі діти регламентують свою поведінку за допомогою правил. Вони поводяться природно та невимушено. У грі виховується позитивна самооцінка та формується на її підставі «Я»-концепція. Використовуючи різноманітні ігрові вправи, діти набагато легше засвоюють матеріал, працюють із більшим зацікавленням. У плані виховної роботи з дошкільниками доцільно проводити:

ігри-вправи на актуалізацію «Я»;

ігри-вправи, в яких дітям пропонується розв’язати ситуації з певним морально-правовим змістом;

дидактичні ігри, наприклад, «Порівняй героїв казок», «Яке право порушено», «Що добре, а що погано», «Східці правди (доброти, ввічливості)» та інші;

ігри-стратегії та сюжетно-рольові ігри.

Необхідно зазначити, що процес усвідомлення дитиною себе як реально діючої особи перебуває під сильним впливом так званого ідеального самообразу. Він формується на ранніх етапах розвитку особистості в умовах позитивних емоційних контактів дитини з близькими дорослими, а також внаслідок ототожнення себе з героями казок, оповідань – носіями високих моральних якостей. Тому необхідно широко звертатися до творів художньої літератури та усної народної творчості. Завдяки вмілому педагогічному керівництву можна спрямувати емоційне сприймання дошкільниками художніх творів у русло моральної та правовиховної освіти. Особливого визнання серед педагогів здобула, звичайно, казка як доступний і впливовий жанр народної творчості. Казкові сюжети, побудовані на протиставленні добра і зла, їх боротьбі, містять яскраві приклади гуманної та антигуманної поведінки. Засуджуючи зло, викриваючи жорстокість, казки переконують у необхідності взаємин на засадах добра і гуманізму. Тому пропонується читання творів художньої літератури, зокрема, казок із подальшим їх обговоренням. Доцільно проводити літературні ігри, які можуть бути як складовою частиною занять з художньої літератури, так і проводитися окремо як мовленнєві заняття на літературному матеріалі. У них може брати участь невелика група дітей, щоб кожна дитина мала можливість проявити свою ініціативу. Наведемо кілька пропозицій щодо таких занять:

намалювати словесний портрет дійових осіб;

придумати інше закінчення казки;

придумати сюжет, коли казкові герої змінюють свою поведінку, і їхні вчинки вже не завдають болю, кривди, зневаги іншим;

ввести в казковий сюжет нового героя;

уявити себе на місці того чи іншого персонажа, передати його стан, почуття тощо.

Із старшими дошкільниками проводяться морально-етичні бесіди на такі теми: «Правила доброти», «Наші обов’язки», «Як я можу допомогти батькам», «Правила чесності», «Добрі та погані вчинки» та інші. Цікавим є метод використання умовних знаків «Права дитини».

Як відомо, діти дуже люблять розваги. Розвага проводиться з метою узагальнення всього, чому діти навчилися. Добираючи їх, педагогам потрібно застосовувати матеріал, що має і правовиховну цінність. Пісеньки, вірші, сценки ненав’язливо, образно вчать, що соромно лінуватися, бути нечупарою, ображати менших і слабших, казати неправду і т.д. Але треба наголосити, що без попередньої роботи педагога дітвора тільки сміється з «героїв» творів, не роблячи для себе ніяких висновків. Отже, слід посилити емоційні акценти бесід – адже діти сприймають світ передусім серцем, почуттями, а вже потім розумом. Тому маємо про негативне завжди говорити з відразою, огидою, гнівом, презирством, а про позитивне – захоплено, зі щирою повагою.

У правовиховній роботі з дітьми доцільно також використовувати засоби театру. Як зазначають психологи, використання театру та елементів театралізованих дій розширює владу свідомості над емоційно-інстинктивною сферою людини. Мистецтво театру впливає не тільки на свідомість актора та глядача, а й на глибинні психічні процеси. Дитина не усвідомлює того глибинного сліду, який залишає в її душі знайомство з театральною виставою, участь у драматизаціях або театралізованих діях, а дорослий бачить «відгуки» благодійного впливу мистецтва в поведінці, мовленні, жестах вихованця.

Треба зауважити, що формування у дитини дошкільного віку свідомої безпечної поведінки та найпростіших правових знань базується на прикладах поведінки дорослих. Тому педагогам дошкільних закладів потрібно не лише враховувати це самим, а й особливу увагу приділяти роботі з батьками.

Як відомо, провідну роль у вихованні дітей відіграє сім'я. Це – перший осередок виховання людяності, національної свідомості, патріотизму й демократизму. Тут прищеплюють дітям здорові норми та навички культурної поведінки, вчать шанувати рідну мову, національні звичаї і традиції, готують до життя. Саме родина закладає підґрунтя вихованості, особлива міцність якого пояснюється тим, що базується воно на любові між батьками і дітьми та теплі кревних взаємин. Тому, як зазначалося у виступах на ІІ Всеукраїнському з'їзді працівників освіти, турботою освітянської громадськості повинно стати суттєве підвищення педагогічної культури в суспільстві й у кожній сім'ї зокрема. Поки що ми спостерігаємо, що в багатьох сім'ях основний педагогічний арсенал у ставленні до дітей складається лише із власного дитячого досвіду нинішніх батьків. Далеко не завжди у сім'ях пошановують права дитини, сприяють вихованню вільної, самостійної, відповідальної і демократично орієнтованої особистості. Тому нагальним завданням є започаткування своєрідного педагогічного всеобучу батьків.

 

Головне у співпраці з кожною сім'єю – допомогти батькам зрозуміти і сприйняти сучасні гуманістичні ідеї та орієнтири, які ґрунтуються на повазі до особистості дитини, турботі про її всебічний розвиток. Ігнорування суб’єктивного досвіду дитини призводить до виникнення проблем у вихованні та труднощів у навчанні.

Коли порушуються права дитини?

 

Коли немає безпеки для її життя та здоров'я.

Коли її потреби ігноруються.

Коли не задовольняються її основні потреби.

Коли щодо дитини спостерігаються випадки насильства або приниження.

Коли порушується недоторканність дитини.

Коли завдається шкода здоров'ю дитини.

Коли дитину ізолюють.

Коли вона не має права голосу у процесі прийняття важливого для сім'ї рішення.

Коли вона не може вільно висловлювати свої думки і почуття.

Коли її використовують у конфліктних ситуаціях з родичами.

Коли дитина стає свідком приниження гідності інших людей.

Коли навіюють страх за допомогою жестів, поглядів, погроз фізичного покарання.

Коли дитину залякують, використовуючи при цьому суспільні установи (міліцію, церкву, спецшколу, колонію, лікарню).

Коли порушують статеву недоторканість дитини.

Коли контролюють її доступ до спілкування з ровесниками, дорослими, родичами, одним із батьків, якщо на це нема рішення суду.

Коли використовують дитину, як засіб економічного торгу під час розлучень, поділу майна.

 

Коли дитині не надається право робити помилки.

Знайомство малюка з горщиком. Коли вже «пора»?

З якого віку привчати дитя справляти свою нужду у горщик? Це питання цікавить, мабуть, кожну люблячу матусю. Не можна відставати від сусідського хлопчика, який заледве навчився сидіти, і тут вже й на горщик «успішно ходить» (за словами його матусі), та й на підгузках непогано було б заощадити, і взагалі, пора дорослішати! Так думають багато матерів і, не покладаючи сил, в усіх існуючих енциклопедіях та на сайтах (на кшталт цього) шукають заповітну інформацію, точніше цифру: з якого віку «пора», чи не спізнилися ми?

Відповідь на це питання однозначна – кожна сім’я (в особі мами і тата) самостійно визначає, коли прийшов час знайомити малюка з горщиком. Але для того, щоб приблизно зорієнтувати Вас у вікових рамках, подаємо наступну інформацію: природній контроль над випорожненнями розвивається на другому році життя. Тобто, коротко кажучи, до цього віку (до року-півтора) Ви, звісно, можете виробити у маляти умовний рефлекс пісяти за командою «пі-пі», але кому це потрібно? 
На першому році життя дитина ще не здатна контролювати процеси сечовипускання і дефекації (вони підкоряються безумовним рефлексам). Тобто, якщо Ваше дитя все-таки попісяє на горщик, то це трапиться або випадково, або просто воно зрозуміло, що мама все одно не відчепеться…=) Повторимось, психологічна і фізична готовність дитини до привчання до горщика настає після 15-18 місяців (іноді вона з’являється після 2 років), причому дівчатка бувають готовими до такого навчання дещо швидше за хлопчиків. 
Надіюся, ця інформація заспокоїть матусь, які наполегливо висаджують своїх 6 місячних малюків на горщики, та сердяться, коли не отримають очікуваного результату. Звісно, нічого поганого не має у ранньому висаджуванні на горщик, навпаки, якщо Ваш малюк не протестує – нехай знайомиться з новим предметом інтер’єру, з яким ближчим часом доведеться часто контактувати. Лише один нюанс – не вимагайте справляти нужду за командою і не сердьтеся на малюка, якщо йому це не вдалося. 
Невдоволення мами – це найгірше покарання для малечі, яка природньо постійно хоче бути найкращою, улюбленою і похваленою, такою, яка все робить правильно. А засмучувати маму – це неправильно, «отже зі мною щось не так…?». 
Не поспішайте, на все свій час, наберіться терпіння, і у Вашого малюка все вийде! 

Золоті правила для батьків 2-х річного малюка

Діти ростуть дуже швидко. І щоб вони швидко і правильно розвивалися, з ними, звичайно ж, потрібно займатися. Спілкування, розвиваючі заняття та розвиваючі іграшки - це те, що необхідно дитині в дворічному віці. Здається, що дитина ще мала, але вона вже стає дорослішою, розумнішою і цікавішою.

Свій час ви повинні витрачати розумно. Нерозумно витрачати час лише на себе, запускаючи розвиток малюка. Набагато важливіше відкласти в сторону балаканину з подругами або спілкування в соціальних мережах, роботу по господарству, і приділити увагу своїй дитині. Діти ростуть дуже стрімко. Ще недавно ви поверталися з малюком на руках з пологового будинку, а сьогодні йому вже 2 роки... 
Тому потрібно виробити у себе певний режим і план на кожен день: бажано, прокинувшись зранку, зайнятися деякими справами по господарству, а потім займатися дитиною. Наприклад, ви можете спершу приготувати сніданок, відправити чоловіка на роботу, приготувати обід, зробити всі ранкові гігієнічні процедури, потім розбудити малюка, погодувати і займатися разом з ним. 
Він може грати, малювати чи розкладати іграшки. Але для нього важлива ваша присутність і відчуття того, що ви поруч, що ви цікавитеся його успіхами і досягненнями. У дворічному віці дитина вже проявляє самостійність, багато речей намагається робити самостійно, не варто їй забороняти це робити. Навпаки, ви повинні похвалити малюка, похвала надихне його на нові подвиги. 
Намагайтеся спілкуватися зі своїм чадом якомога більше. Малюк і так спілкується з вами, можливо, окремими фразами чи словами, але ви можете розуміти його мову, незрозумілу стороннім. Спілкування з дитиною дає їй знання, навчає рідній мові. Вона розуміє значення деяких слів, але ще не може їх вимовляти, а чим більше ви з нею розмовляєте, тим більше вона намагається вам відповісти, наслідувати вас. Малюк стає розумніше і грамотніше. 
Намагайтеся розмовляти подовгу, багато чого пояснювати, особливо тоді, коли малюк зацікавлений або про щось запитує. Так він, виростаючи, буде самостійно міркувати, робити висновки. Його потрібно привчати до діалогу і підштовхувати до відповідей на ваші питання. Ви повинні весь час розширювати словниковий запас малюка. Тим самим ви будете підвищувати його інтелект. 
У такому віці ви повинні вчити дитину грати з іншими дітьми. Спілкування з однолітками теж розвиває її. На цьому життєвому етапі дитина повинна розуміти, як себе вести в суспільстві, зі старшими людьми і з однолітками. Як спілкуватися в колективі і як дружити. Ви повинні дати дитині активно грати в пісочниці, або в саду, або вдома у дворі. Заохочуйте її хорошу поведінку, і захищайте від агресії і істерик інших дітей.
Говоріть і показуйте своєму чаду, як сильно ви його любите. Адже наша дитина завжди потребує нашої любові, турботи і ласки! 

Золоті правила для батьків 3-х річного малюка

Наші діти повинні рости розумними і красивими, всебічно розвиненими. Тому завдання правильного виховання висить на наших плечах - плечах батьків. І не варто відмовлятися від правильного і раціонального виховання дітей, або перекладати цю роботу на бабусь-дідусів, вихователів у дитячому садку або няню.

У трирічному віці дитина - вже маленька особистість. У неї є свій характер, інтереси, бажання, свої принципи, які вона відстоює. І якщо раніше малюк підстроювався під нас, то тепер ми повинні підлаштовуватися під нього. Він вже не так сильно нам наслідує, швидше, у нього є своя думка, і він вважає її правильною. 
Коли в сім'ї підростає дитина, завжди постає питання про її правильне виховання та розвиток. У трирічному віці потрібно продовжувати поповнювати і розвивати словниковий запас дитини. Як це робити? Наприклад, ви йдете по парку з дитиною. Розкажіть їй, які дерева, кущі, квіти там ростуть. Розкажіть, хто за ними доглядає і як. Розкажіть, які квіти ростуть вдома або в інших країнах. 
Гуляючи містом, розповідайте все, що цікавить ваше чадо. Увагу звертайте на все навколо і схиляйте дитину до діалогу - це розвиває її мову. Також ви, таким чином, знайомите дитину з навколишнім світом. А це важливо. Ви повинні показувати всілякі картинки або енциклопедії з тваринами, рослинами. Варто показувати і розповідати, де яка тварина живе, що вона їсть, які у неї дитинчата. Відмінна альтернатива - це зоопарк. 

Існує думка, що чим більше розвинена дитина фізично, тим вищий її інтелект. Тому робіть вранці зарядку, намагайтеся більше рухатися, займатися спортом. Привчайте дитину з раннього дитинства до активного відпочинку на природі і рухливих ігор. Свіже повітря і рух сприяють тому, що дитина буде краще і міцніше спати, краще їсти, а значить, вона буде здоровішою. 
Також потрібно розвивати практичні навики. Наприклад, якщо ви поливаєте квіти, зацікавте дитину. Нехай вона допоможе вам зробити нескладну роботу - це може бути витирання пилу або розпилення води на рослини. 
Варто також грати в рольові ігри. Це гра в доктора і пацієнта (за допомогою набору доктора), в дочки-матері, нехай дитина відчуває себе старшою над кимось, що вона теж може когось чомусь навчити, про когось піклуватися. Адже і вона хоче відчути себе дорослою. 
Необхідно розвивати і творчі здібності у дитини. Це малювання, як олівцями, фломастерами, так і фарбами. Можна також розмальовувати розмальовки, як паперові, так і онлайн. Кличте дитину малювати разом. Малювати можете що завгодно: квітку з пелюстками, сонечко з променями. Ви можете намалювати сонечко, а дитина - промені. 
Навчайте малюка і іншим видам творчості: аплікації, ліпленню. Грайте пальчиками - так ви розвиваєте дрібну моторику. Пальчиками можна також малювати. Виходять оригінальні та унікальні малюнки, які можна подарувати бабусі, дідусеві і залишити напам'ять. 

Як захиститися від коронавірусу

1. Зміцнення імунітету

 

НВ вже не раз писало про те, як можна підчепити коронавірус, які у нього симптоми і як відбувається процедура лікування.

Поради Всесвітньої організації охорони здоров’я та численних експертних інститутів зводяться до того, що потрібно частіше мити руки, уникати скупчень людей, стежити за своїм здоров’ям і обмежити подорожі в інші країни.

Так, ми вже з’ясували, що антибактеріальна маска, так само як і соляний розчин з алкоголем, не врятують вас від коронавірусу, і в цілому запобігти випадковому зараженню цією хворобою практично неможливо.

COVID 19 може передатися до вас від людини без будь-яких симптомів, і він також може існувати деякий час на поверхнях у громадських місцях.

Але ключова особливість китайського вірусу (від якого поки немає вакцини) — переважне ураження людей старшого віку. Саме у хворих, старших за 50−60 років, шанси померти від цієї хвороби найвищі.

Це означає, що здоровий молодий організм справляється з хворобою і дозволяє перенести її без особливих ризиків. Звідси питання — як зміцнити свій імунітет, щоб не стати жертвою коронавірусу?

Експерт зі здорового харчування Брайан Кейтман пише, що найкращий спосіб захистити свій організм від будь-яких вірусів застуди та грипу — це правильна дієта.

«Нашій імунній системі потрібно достатньо енергії, щоб виробляти клітини і ферменти, яким потрібні вітаміни і мінерали для ефективної роботи. Для цього нам потрібно споживати достатню кількість поживних речовин, вітамінів і мінералів, враховуючи групи С, D, а також В6, В12, фолат, цинк, мідь, залізо, селен, необхідні амінокислоти і незамінні жирні кислоти», — пояснює Кейтман.

Річ у тім, що імунна система людини працює як величезна карта пам’яті: як тільки вірусні патогенні клітини туди потрапляють — організм фіксує їх у себе і вчиться з ними боротися.

Чим здоровіша імунна система — тим швидше і ефективніше вона бореться з вірусами.      Проблема в тому, що багато вірусів, які викликають застуду та грип, часто мутують і адаптуються до нашого організму, через що імунні клітини не можуть їх розпізнати, затягуючи процес боротьби з ними і ускладнюючи перебіг хвороби.

Те ж саме і з коронавірусом: ослаблений імунітет у людей старшого віку не справляється з новим невідомим патогеном, що вже призвело до декількох тисяч смертей.

Запорука ефективної роботи імунних клітин — забезпечення їх необхідними поживними речовинами. Це підтвердили вчені з Науково-дослідного центру харчування людини в Бостоні в своєму недавньому дослідженні.

Результати їх роботи показують, що збільшення норм споживання деяких поживних речовин оптимізує імунні функції і дозволяє краще захищати організм від різних інфекцій.

Вчені з США заявляють про клінічні докази користі вітамінів групи D і E, пробіотиків, чайних компонентів, а також жирних кислот, про які писав Брайан Кейтман.

 

2. Вибір продуктів

 

Індійський дієтолог і засновник компанії Trive FNC, яка надає послуги функціонального харчування, Магда Прадан радить в період спалахів вірусів типу COVID-19 збільшити в раціоні продукти природного походження.

Джерелом вітамінів A, C, B і E, а також цинку, селену і міді, які добре захищають організм від патогенів, можуть бути фрукти і листяні овочі.

Прадан пояснює, що крім продуктів, що містять кальцій, поліпшити імунітет можуть орегано, чебрець і ехінацея. «Найкраще — збільшити в раціоні кількість органічної їжі, вирощеної на місцевих фермах без додавання хімічних добрив», — каже дієтолог.

До позитивного ефекту для роботи імунної системи також призведе скорочення споживання олій і рафінованої їжі (консерванти і будь-які оброблені/пастеризовані продукти).

Така їжа швидше приходить в непридатність і у вас можуть виникнути труднощі в її приготуванні, але зате організм людини спочатку був розрахований на вживання їжі природного походження.

Дослідження біологів з Університету Мена демонструють, що споживання фруктів і рослинних продуктів, які містять поліфеноли, дозволяють знизити запальні процеси в організмі, уникнути пошкоджень клітин токсичними формами кисню, а також запобігти імунній дисфункції.

Одні з найпоширеніших джерел поліфенолів — зелений і чорний чай, червоне вино, кава, шоколад, оливки, трави та спеції, горіхи, водорості, яблука, цитрусові фрукти, бобові рослини тощо.

Не варто забувати і про способи приготування здорової їжі: кілька років тому в журналі Journal of Agricultural and Food Chemistry опублікували дослідження, згідно з яким різні способи приготування впливають на поживні властивості і фізико-хімічні характеристики певних фруктів і овочів.

Наприклад, поліфенольні сполуки та їх антиоксидантні властивості краще зберігаються в продуктах, які проходять термообробку паром, а не обсмажуються на відкритому вогні.

«При приготуванні їжі в воді краще зберігалися антиоксидантні сполуки, особливо каротиноїди, у всіх аналізованих овочах, і аскорбінова кислота в моркві і кабачках. Тушковані овочі зберігали кращу якість текстури, ніж варені. Смажені овочі показали найнижчу ступінь розм’якшення, хоча антиоксидантні сполуки в них збереглися найменше», — зазначено в роботі.

Таким чином вчені спростували думку про те, що в оброблених овочах значно знижується кількість поживних речовин, і при певних типах приготування кожного конкретного продукту ви можете зберегти всі його корисні властивості.

 

При цьому здорова дієта і правильне харчування є далеко не єдиними способами зміцнення імунітету, які допоможуть вам захиститися від COVID 2019.

Чим зайнятися з дітьми під час карантину: топ-5 веселих розваг

Карантин, який оголосили по всій Україні через новий коронавірус, значно ускладнив життя батькам. Оскільки дитсадки та школи закрили на три тижні, дітей треба розважати вдома. Гуляти на вулиці можна і треба, втім, краще уникати скупчень людей, як-от на дитячих майданчиках. Краще прогулюватись парками чи виїжджати у ліс за місто. Ми ж пропонуємо декілька варіантів розваг, якими можна зацікавити дітей, сидячи в приміщенні.

1. Незвичні способи малювання

Відбитки пальців

Правила. Підготуй такі речі:

 

  шматочки мочалки;

    фарби;

    вода;

    пензлик;

    ручки, олівці або фломастери.

Спочатку нанесемо фарбу на мочалку пензликом. Тепер притиснемо до мочалки пальчик. Усе — на папері можна залишати кольоровий відбиток!

Малюнки мильними бульбашками

Правила. У мильний розчин (вода, мило, шампунь) додай акварельної фарби або харчового барвника. Колір обирай на власний розсуд.

Візьми соломинку і дунь через неї в мильну воду, створюючи якнайбільше бульбашок.

А тепер – увага! Візьми акварельний папір та легенько приклади його зверху до бульбашок. Дай просохнути. Щоб зробити папір ще яскравішим, прикладай його до бульбашок на воді різних кольорів.

Дмухавки

Правила. Зробити ляпку. Дмухати на ляпку фарби через соломинку в різних напрямках в залежності від задуму. Домалювати необхідне пальчиком, пензлем, жмаканим папером.

 

Фантазер

Правила. Візьміть якусь дитячу книжку з картинками. Уважно розгляньте картинки разом із малюком і придумайте історію, не пов’язану з тією, про яку написана книга. Кілька разів виконайте це разом, а потім дитина і сама долучиться до вигадування.

 

Детектив

Правила. Інший варіант цієї гри, коли мама чи тато, не показуючи дитині картинку, розповідає, що на ній зображено і зариває книгу. А дитина повинна знайти цей малюнок, орієнтуючись за маминим описом. Потім помінятися ролями: описує дитина, шукаєш ти.

3. Розвиваючі ігри

 

Будуємо шалаш

Будиночки в дитинстві не будували тільки ледачі. Коли почнете споруджувати з дитиною будинок із табуреток, ковдр, подушок і коробок, самі того не помічаючи, повернетеся удитинство! І обов’язково захочете спорудити свій особистий шалаш для читання і медитації.

 

Озвучка

Правила. Коли в телевізорі відключається звук, а на мультики, кіно або новини придумується власна озвучка. Дитина услід за дорослими перевтілюється на справжнього артиста!

 

Вгадай

Зав’яжи малюкові очі шарфиком і давай у руки по черзі різні предмети: м’яку іграшку, м’яч, тарілку, зернятка, книгу тощо. Завдання дитини – вгадати на дотик, що у нього в руках. Ускладнити гру можна, якщо вгадувати речі по запаху або, наприклад, за смаком.

 

Тіні

 

Загадково і заманливо показувати театр тіней на стінці при запаленій свічці. Тут включається фантазія і творчість. Але не варто обмежуватися лише літаючими пташками або гавкаючими собаками із рук. Виріж разом із дитиною з паперу силуети героїв відомих казок, і розіграйте їх за ролями.